Vážené divačky, vážení diváci,

Divadlo Archa se od ledna 2024 proměnilo na ARCHA+, multifunkční kulturní prostor otevřený spolupráci s mnoha partnery a s vlastní tvorbou pro nastupující generaci.

Více na www.archa-plus.cz

Ondřej Hrab a Jana Svobodová ve své tvůrčí činnosti pokračují v nově založené organizaci Archa – Centrum dokumentárního divadla, z.ú.

Více na www.archadoku.cz

Vážíme si vašeho soukromí

My a naši digitální partneři používáme na této webové stránce soubory cookies. Některé z nich jsou k fungování stránky nezbytné, ale o těch následujících můžete rozhodnout sami.

Nastavení
Odmítnout vše
Přijmout vše

Nezbytné/funkční

Jedná se o nezbytné cookies, bez kterých by nebylo možné stránky reálně provozovat. Zahrnují např. cookies pro ukládání zvolených nastavení či zapamatování přihlášení.

Vždy aktivní

Analytické

Tyto cookies se používají k měření a analýze návštěvnosti našich webových stránek (množství návštěvníků, zobrazené stránky, průměrná doba prohlížení atd.). Souhlasem nám umožníte získat data o tom, jak naše stránky užíváte.


Marketingové

Používají se pro účely reklam zobrazovaných na webových stránkách třetích stran, včetně sociálních sítí a kontextové reklamy. Jsou přizpůsobeny vašim preferencím a pomáhají nám měřit účinnost našich reklamních kampaní. Pokud je deaktivujete, bude se vám při procházení internetu i nadále zobrazovat reklama, ale nebude vám přizpůsobená na míru a bude pro vás méně relevantní.


Uložit nastavení
Přijmout vše

Kůrovec

Amálie Poledníčková a kol. / rezidence Archa / premiéra 4. dubna 2022

Krajina se rozkládá, stává se cizí. Něco malého v jejím nitru uniká tmě. Chroupe. Blíží se ke světlu. Malinkatej brouček v porovnání s kolosem kabeláže. Vše je třeba likvidovat beze zbytků. Čí je les? Možná pak zjistím, jak se zachraňuje, co je mrtvé.

Teze a proces vzniku:
Neantropocentrická výpověď tematizující rozklad. Vojenský újezd Březina. Z kůrovcem vyčerpané krajiny sesbírané zvuky, z nichž byla složena obhajoba nenasytného brouka. Mrtvé kusy staré scénografie přetvořené v nové zdroje. Místa spojila aktéry s autentickou výpovědí, lesníky zasažených oblastí, kteří přinášejí světlo do bezvýchodné situace. V teplé atmosféře lesa kráčet na hranici výtvarné instalace a divadelní performance.

Informace o rezidenci:
Projekt rezidentky Amálie Poledníčkové přímo navazuje na program Mezinárodní letní školy Divadla Archa 2021. Hlouběji pracuje se světlem jako samostatnou složkou a prozkoumává ho skrze světelnou instalaci, jež je dominantním činitelem celé inscenace. Mapuje oblasti, ze kterých performerky pochází, předkládá problematiku lesního hospodářství jako autorské téma pojímané z perspektiv dokumentárního divadla.

Amálie Poledníčková je absolventkou Mezinárodní letní školy Divadla Archa. Ve své autorské práci se zaměřuje na propojování postupů napříč mediálním spektrem. Soustředí se na rovnost technických i kreativních složek a jejich vzájemné porozumění. Tematicky se pohybuje mezi aktuálními dokumentárně environmentalistickými tendencemi a mísí je s osobním vztahem k přírodě, tradicím a folkloru.

Ondřej Zunt je světelný designér, divadelní osvětlovač a zvukař olomouckých divadelních scén. K divadlu se dostal přes spolkovou činnost při studiu filosofie, která mu dodnes pomáhá v řešení problémů v tvorbě. Baví ho nutnost nekonvenčních přístupů a kreativních, kutilských řešení. Postupy uplatňuje ve své tvorbě – recyklací materiálů a kombinováním starých technologií s novými.

Petr Sychra je světelný designér, osvětlovač a technik na divadle a v audiovizi. Na světle jej fascinuje jeho duální charakter jakožto spojení technického a kreativního. Ve své práci klade důraz na textury, plochy a vlastnosti použitých materiálů. Po studiu Filmové a televizní tvorby na SPŠST pokračoval na poli teoretických studií v Olomouci, která se mu stala základním stavebním kamenem pro další tvůrčí činnost a její nahlížení. Mimo své primární zaměření se věnuje i ilustraci a návazné činnosti v rámci pražského uskupení Artrafika.

Stanislav Pecháč je hudební skladatel, spisovatel, režisér a filmový teoretik. Je autorem hudby pro řadu studentských projektů v Praze, Olomouci, Zlíně a Písku. Studuje a publikuje na magisterském programu filmových studií v kombinaci s televizí a rozhlasem. Hudbu vnímá jako ambivalentní prostředek spojující protiznačné tendence - rovná se žité realitě, stagnuje nebo se radikálně mění. Skladbu jako živý organismus vyvíjející se v čase.

Barbora Dolanová je studentkou divadelních a filmových studií na Olomoucké univerzitě s vlastním zaměřením na zobrazování historie v umění a inscenování kolektivní paměti. Zajímá se o kostýmní tvorbu, historickou módu, ale i reenactment nebo dokumentární principy. Účastnila se mnoha festivalů napříč médii jako koordinátorka, členka studentské poroty nebo dobrovolník. V současnosti z teoretického zázemí prozkoumává hranice vlastní tvorby.

 

Média

Na cestě ke světlu (k živé instalaci Kůrovec v Divadle Archa) – Pavlína Drnková, podhoubi.cz, 23. 4. 2022

 

autorka: Amálie Poledníčková  
světelný design: Ondřej Zunt, Petr Sychra
hudba: Stanislav Pecháč
účinkují: Barbora Dolanová, Amálie Poledníčková 
lesníci: Radim Maleček, Přemysl Šulc

Projekt vznikl v rámci rezidence absolventů Letní školy Divadla Archa a je podporován z fondů EHP a Norska. Děkujeme Divadlu na cucky za poskytnutí zázemí pro tvorbu a Jiřímu Krlišovi a Richardu Andrýskovi za výpomoc a poskytnutí materiálu.

Premiéra: 4. dubna 2022, Divadlo Archa, Praha
Reprízy: 23. a 29. listopadu 2022, Festival AKCENT, Pragovka, Praha

Za podpory:

EEA Grants

Working together for a green, competitive and inclusive Europe

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci

Kůrovec – Amálie Poledníčková a kol. Kůrovec – Amálie Poledníčková a kol. Kůrovec – Amálie Poledníčková a kol. Kůrovec – Amálie Poledníčková a kol. Kůrovec – Amálie Poledníčková a kol. Kůrovec – Amálie Poledníčková a kol. Kůrovec – Amálie Poledníčková a kol. Kůrovec – Amálie Poledníčková a kol. Kůrovec – Amálie Poledníčková a kol. Kůrovec – Amálie Poledníčková a kol.