Divadlo Archa — tekutý prostor
Únorová premiéra Kolonizace tvůrčího kolektivu Vosto5 dokázala, že možnosti, jak využít prostor Divadla Archa, nejsou stále vyčerpány. Nejen to, prostor Archy hraje v Kolonizaci hlavní roli a je nositelem příběhu.
Zkuste chodit do Archy každý den a zjistíte, že se ocitnete pokaždé v jiném prostoru. Jinak vypadá velký sál při tanečních představeních Chybění a Simulante Bande, zcela jinak je uspořádán, když přiveze Divadlo Husa na provázku inscenaci Ze života hmyzu. Koncerty Tinderstics a Glena Hansarda promění Archu ve velký rockový klub. O důvodech a smyslu této proměnlivosti si přečtěte v rozhovoru s architektem Ivanem Plickou na stranách našich programových novin.
Březen a duben jsou měsíce, kdy se z celého roku nejvíce chodí do divadla. Archa pro vás připravila bohatý a náročný program. Tak bohatý, že se oba sály Archy sotva stačí proměňovat. V dubnu na týden obsadí všechny prostory Archy provázkovský festival Lachende Bestien (Smějící se bestie). Ve svém závěrečném představení z Archy vtrhne přímo do ulic. Ulice však může vstoupit i do Archy. Protagonisty premiérového projektu letošních rezidentů Archa.lab, kteří si říkají Spielraum Kollektiv, jsou pouliční umělci a obyvatelé Starého města pražského, pod jejichž okny hrají. O hraní na ulici krásně mluví i Glen Hansard v rozhovoru s Pavlínou Svatoňovou.
V Arše věříme, že hranice mezi veřejným prostorem a divadelním sálem jsou volně prostupné. V představení vadí-nevadí.cz se například scéna promění v náměstí malého města ve Východních Čechách, kde se denně potkávají Češi, Romové a uprchlíci. Když autentičtí obyvatelé tohoto městečka vstoupí na scénu Archy, vidíme problémy celé naší společnosti jako pod zvětšovacím sklem.
Proměnlivost programu a prostoru Archy bychom mohli přirovnat k tekoucímu proudu. Sociolog Zygmunt Bauman pojmenoval stav společnosti, ve které žijeme, jako tekutou modernitu. Podobně lze označit Archu jako tekutý prostor.
Podle Baumana má moderní společnost nestálé, silně individualizované a globalizované hodnoty. Proměnlivost je jejím základním znakem.
Takové by mělo být i divadlo, které moderní společnosti slouží.
Přijďte zkoumat proměny Archy.
Ondřej Hrab, ředitel