Archa.školám

Archa.školám je vzdělávací program Divadla Archa určený žákům 2. stupně ZŠ a všech typů SŠ. Prostřednictvím všech nástrojů divadelního jazyka chceme oslovovat mladé publikum, a skrze umělecký zážitek zasazený do kontextu prohlubovat diskuzi o tématech, která jsou ve společnosti často tabuizovaná a obtížně sdělitelná. Ve všech svých činnostech klade projekt Archa.školám důraz na rozvoj kritického myšlení, aktivního občanství a umění otevřené a kultivované debaty.

 

Dopolední představení s diskuzí

Spielraum Kollektiv / Archa.lab / Divadlo Archa: BUSKING UN/LIMITED
24.2.2017, 11.00–13.00

Praha byla donedávna jedním z nejoblíbenějších měst pouličních umělců, buskerů. Romantické ideály se ovšem vždy střetávaly s konflikty, nejen mezi lidmi bydlícími nad hlučnými ulicemi a buskery, ale i mezi pouličními umělci samotnými. Co k buskerům jako Pražané cítíme? Chceme, nebo nechceme pouliční umění v Praze? Spielraum Kollektiv přivádí na scénu nejlepší představitele pražského buskingu. Divadelní událost, ve které reální pouliční umělci vyprávějí své autentické příběhy, získala nominaci Cen Divadelních novin 2016.

Témata:
svoboda projevu, svoboda versus regulace, vztah umění a komerce, veřejný prostor, alternativní způsoby života

Vstupenky:
90 Kč, pedagogický doprovod zdarma

Ohlasy
„Busking un/limited mě opravdu nadchnul. Pouliční umění je ve všech svých krásách i záporech představeno tak originálně a poutavě, jak bychom ho asi sami neměli šanci poznat. Bylo to jedno z nejpůsobivějších vystoupení, jaké jsem kdy viděl, a zcela změnilo pohled, jakým se budu na pouliční umělce odteď dívat.“
Jan Hanousek, 2.M, Gymnázium Na Zatlance

„V inscenaci Busking Un/limited jsem ocenila autenticitu, lidi neherce, kteří  přišli říct svůj příběh, dále možnost vyjádřit svůj názor, donutit  diváka k zamyšlení (zabarvováním svítících domečků), pokusy, v jak hlasitém prostředí člověk žije. Také se mi líbilo, jak bylo vše názorné a zřetelně vysvětlené (tabulky s výdělkem umělce, náčrt toho, jak to vypadá na Staromáku), to vše totiž dětem pomáhá si to lépe představit a držet je v zájmu a pozornosti. Také si myslím, že se jim líbilo sezení u stolků, střídání míst, kde se hrálo, moderní hudba a videoprojekce. Jak by vás pochválil školní inspektor, byly zapojeny všechny smysly vnímání,  střídaly se aktivity, žáci měli možnost se vyjádřit a během představení si kladli otázky, jak se taková věc tedy dá vyřešit.“
Barbora Nebesářová, vyučující, ZŠ U Roháčových kasáren

 

Interaktivní dílna pro školy - Jak vzniká dokumentární divadlo?
27.2.2017 a 6.3.2017, 10.00– 13.00

Interaktivní dílna zaměřená na principy dokumentárního divadla představí umělecký proces založený na společné tvorbě a práci s reálnými zdroji. Účastníci se ve spolupráci s profesionály seznámí se základy světelného a zvukového designu, videoartu, tvorby textů a  improvizace v prostoru. Dílnu vedou autoři inscenací dokumentárního divadla Jana Svobodová, Philipp Schenker, Jan Burian, Jaroslav Hrdlička a Pavel Kotlík ve spolupráci s Dominikem Hradilem.

Počet účastníků: 2 třídy (každá z jiné školy), max. 50 žáků. Vhodné pro žáky od 2. stupně ZŠ, SŠ a studenty víceletých gymnázií.

Účastnický poplatek:
90 Kč

Ohlasy
"Myslím, že tato forma učení se o něčem je pro nás mnohem zábavnější a stravitelnější než například nějaké výstavy či přednášky. Nejlepší je vždy vyzkoušet se danou věc na vlastní kůži, vše se nám tak vryje do paměti a snáze to pochopíme a právě na to pořadatelé této akce velmi moudře vsadili.“
Johana Kaiserová, studentka, Gymnázium prof. Jana Patočky

„Musím především ocenit velice přátelskou atmosféru a přístup. Bylo vidět, že Vás to baví – pracování s dětmi i divadlo.“
Valentýna Dušková, studentka, Gymnázium prof. Jana Patočky

„Dílna dokumentárního divadla se mi tedy opravdu velmi líbila. Hned od prvopočátku mne ze všeho nejvíce zaujal zvuk, proto jsem se rozhodl zařadit do skupiny, jenž se na toto zaměřovala. Rád bych si ještě jednou program zopakoval a vyzkoušel pracovat třeba se světly. Chtěl bych ale také navštívit dokumentární divadlo jako takové a zaměřit se na věci, o kterých jsme si v programu povídali. Jsem tedy rád, že jsem divadlo Archa navštívil, i když se mi ze začátku vůbec nechtělo. Teď jsem ale zase o něco málo chytřejší :D :D :D“
Mikoláš Augustýn, student, ZŠ Kunratice

„Skvělá zkušenost vidět žáky dílnu prožívat. Těším se na další akce.“
Mgr. Eliška Nováková, vyučující, Gymnázium prof. Jana Patočky

„Moc děkujeme za krásný zážitek. Děti velmi zaujalo, jak se v reálu "dělá divadlo".“
Ing. Ivan Štěpka, ZŠ Na Beránku

„Workshop v Arše byl pro mě nejen inspirací pro zařazení některých prvků tvorby dokumentárního divadla do výuky, ale hlavně skvělou příležitostí vidět studenty zase v jiných rolích a souvislostech.“
Mgr. Romana Bartůňková, Gymnázium Na Zatlance

 

Komentované prohlídky

Dopolední programy pro školy mohou být na požádání doplněny i o komentovanou prohlídku divadla. Studenti se seznámí s historií divadla, nahlédnou do divadelního zázemí a na příkladech propojení architektury divadla s inscenačními postupy tvůrců se dozví, jak vznikají současné inscenace kombinující tanec, multimédia, činohru a hudbu.

Délka prohlídky:
60 minut
Maximální počet: 30 účastníků

Termín prohlídky po domluvě v dopoledních hodinách (cca 10.00-13.00).
Vstupné pro skupinu + pedagogický doprovod zdarma před/po shlédnutém představení.

 

Kontakt

Kateřina Krnáčová
T: +420 221 716 120
E: katerina.krnacova@archatheatre.cz

Tereza Plavecká
E: tereza.plavecka@archatheatre.cz

 

Newsletter

Přeji si odebírat informace o programu Archa.školám

 

 

Tento projekt byl realizován za finanční podory programu Kultura Evropské unie.

Theatron